Nedaří se vám prodat vaši nemovitost...?
19. 12. 2024

Nedaří se vám prodat vaši nemovitost...?

Možná si taky řeknete, že prodat nemovitost je přece snadné. Vždyť stačí udělat hezké fotografie, napsat poutavý text, zveřejnit inzerát na realitním serveru a pak už se jen usmívat na zájemce, kterého už nějak ukecám. Navíc již od dětství slýcháme, že „každé zboží má svého kupce“ a „dobré zboží se prodá samo“. Obzvláště, pokud jsem již takto prodal koloběžku po dětech, vrtačku po dědovi a sbírku dopisních známek. Navíc mám kamaráda právníka, ten už se o vše postará…

Tato úvaha nemusí být úplně zcestná, pakliže budete mít štěstí na solidního a férového kupce a pokud netrváte na tom, že se má váš majetek prodat, jak se říká, „za co nejvíc“.

A to je trochu škoda, nemyslíte? Prodej nemovitosti není vrtačka, mnohdy jde o majetek děděný po generace, opečovávaný v potu tváře, mnohdy to nejcennější, co máte. V dnešní dynamické době se však rozhodujeme ve zlomcích vteřiny, všechny podstatné informace chceme mít na jednom místě, prostor ke kreativitě a představivosti od každého zájemce rovněž očekávat nelze. Navíc, stále jsme jen lidé, tudíž velkou měrou v našem rozhodování hrají pocity a dojmy, nejenom cena za metr čtvereční. 

Pojďme se tedy podívat na několik nápadů a zásad, prostřednictvím kterých zvýšíme atraktivitu inzerátu. Protože čím zajímavější inzerát vytvoříme, tím můžeme očekávat vyšší počet zájemců a logicky taky vyšší prodejní cenu své nemovitosti.

 

1. Kvalitní vizuál

Možná to znáte sami, pakliže hledáte konkrétní nemovitost již delší dobu. Ve spleti nabídek pouze rolujete kolečkem myši a ve zlomcích vteřiny míjíte titulní fotografie. Pakliže vás oslní něco hezkého na první pohled, rozkliknete fotografii, druhou, třetí, teprve poté zjišťujete více informací z popisu a textace.

Zkrátka první dojem je nesmírně důležitý. Proto se s tvorbou kvalitní fotoprezentace raději obraťme na profesionálního fotografa. Rozumím tomu, že v dnešní době existuje řada mobilních přístrojů se skvělými parametry pro focení. Ovšem ani zatraceně drahá bezzrcadlovka s širokoúhlým světelným objektivem není zárukou skvělé fotografie. Zkrátka praxe dělá mistry. Výsledkem musí být jedinečný výstup, kompozičně vyvážený, vzdušný, světlý, ostrý, barevně vyladěný, s hezkými průhledy oknem do okolí. A to se bez kvalitní techniky, praxe ve volbě vhodného záběru, správného nastavení expozice a dostatku času při následné postprodukci, zkrátka docílit nedá.

Chápu, často jsme limitováni tím co, kde a kdy fotíme. Ale i zde si můžeme pomoct. Jak?

 

2. Něco navíc

  • Fotostaging / Homestaging

Jedná se o efektivní způsob, jak zvýšit atraktivitu a ve finále i cenu vaší nemovitosti. Snahou je docílit příjemné atmosféry, aby se u vás potenciální zájemce již při prohlídce cítil jako doma. Podobně, jako od autobazaru se očekává, že váš vůz uklidí, vysaje a naleští, stejně tak je u nás samozřejmostí, že pro prezentaci nemovitosti uděláme maximum pro jeho zútulnění. Tuto službu zajišťují profesionální homestageři. Rozdíl pak spočívá pouze v tom, zda se takto děje pouze pro potřebu focení / natáčení, anebo zde takto připravený interiér zůstává po celou dobu prodeje. Z letité zkušenosti mohu pouze potvrdit, že tento krok má zásadní vliv na celkový ohlas z inzerce a potažmo také na prodejní cenu.

 

  • Virtuální staging, vizualizace

Ne vždy je možné interiér takto ideálně připravit. Někdy nemovitost prochází rekonstrukcí či přestavbou, jindy jsou již na první pohled zřejmá různá negativa. Proto ve spolupráci s profesionálními bytovými designéry lze pomocí vizualizace prezentovat nejenom stávající stav, ale také poukázat na potenciál stavu budoucího. Zkrátka nalézt optimální řešení a umět jej i graficky ztvárnit.

 

  • Kvalitní půdorys

Ne každý zájemce se z fotografií dokáže v nemovitosti zorientovat. Proto je vhodné přidat také jednoduchý půdorys, kterým můžeme ztvárnit nejenom stávající stav, ale také různé další alternativy dispozičních řešení. Výstupem pak může být technický půdorys s kótami, 2D půdorys zařízeného interiéru, nebo také 3D model plně zařízené domácnosti.

 

  • Virtuální prohlídka neboli 3D sken nemovitosti

V současné době asi nejmodernější způsob prezentace nemovitosti. Kupující si z pohodlí domova nemovitostí virtuálně prochází, měří jakoukoliv vzdálenost a na prohlídku přichází takřka rozhodnut.

 

  • Využití dronu

Fotografie či video z dronu nabízí okamžitou představu o tvaru pozemku, okolním prostředí, případně ukáže zajímavosti a specifika dané lokality. Nebývale efektní variantou je rovněž průlet dronem interiérem nemovitosti. Proč se tedy nepodívat na všechno tak nějak z nadhledu? Dron má prostě ohromný "WOW efekt".

 

  • Videoprohlídka

Proč točit videoprohlídku? Lidé milují video, raději si prohlédnou krátký videoklip než spoustu fotek. Statisticky se na inzertních portálech zvýší návštěvnost inzerce s videem v průměru o 400%! Navíc je to ideální nástroj pro využití dalších prodejních kanálů, sociálních sítí a individuální reklamy k prezentaci prodeje vaší nemovitosti. Video zvýší sledovanost a dosah reklamy více než desetinásobně.

 

3. Kvalitní a hodnotná textace

Upřímně, zrovna se neztotožňuji s názory mnohých prodejních pouček o tom, že je nutné spíše vzbudit zvědavost a přilákat na osobní prohlídku, na které je zájemce „utlučen argumenty“. Naopak si myslím, že férový přístup a transparentnost je tou správnou cestou. Proto není na škodu vypíchnout přednosti nemovitosti, ovšem netřeba nic záměrně skrývat či přehánět. Popis nemovitosti by měl také detailně definovat technický stav nemovitosti, v neposlední řadě také seznámit s lokalitou či občanskou vybaveností.

 

4. Cena nemovitosti

Zvolit tu správnou cenu je možná to nejtěžší. Můžeme si pomoct cenovými mapami a získat přehled o reálných prodejních cenách v dané lokalitě v minulosti, rovněž se asi každý podívá na aktuální nabídku podobných nemovitostí. O tom, jak zvýšit atraktivitu, jsme si již řekli. Vše má ale své meze. Přístup „zkusíme cenu vyšší, slevit můžeme kdykoliv“, ten se vám může velmi vymstít. Spíše lidi odradí a po nějaké době zakázka svoji atraktivitu ztrácí. Proto je dobré ihned po zveřejnění inzerce bedlivě sledovat zájem a zpětnou vazbu a případně cenu zavčas upravit.  Co bych ale velmi nedoporučoval, je cenu skrývat. Statistiky realitních serverů dokazují fakt, že není-li cena, není zájem. A to v konkrétně v poměru 1:10, čili 10x je otevřen inzerát s cenou v poměru 1x inzerát bez ceny.

 

Bude to však stačit?

Zveřejněním inzerátu máme zdánlivě vyhráno. Uvaříme si dobrou kávu, pohodlně se usadíme, položíme telefon na stůl a psychicky se připravujeme na neutuchající nápor zájemců. Tento stav lze slovy klasika popsat jako „čekání na Godota“. Ovšem onen Godot mnohdy nepřichází… Co s tím?

Prvně je důležité si vyhodnotit, co je důvodem nezájmu. Je zde nějaký problém v nabízené nemovitosti? Lokalitě? Formě prezentace? Zdroji inzerce? Ceně?

Můžeme být trpěliví, ovšem mějme na paměti, že i náš inzerát se každým dnem stává méně důvěryhodným, ale hlavně hůře dohledatelným. Po několika týdnech se také může stát, že všichni zájemci, nežli narazí na náš inzerát, si již naplní své diáře prohlídkami rychleji dohledatelnými nemovitostmi.

Také je dobré si uvědomit, že ne každý zájemce sedí doma u počítače či s mobilem v ruce a sjíždí realitní inzeráty. Některé prostě zatím ještě ani nenapadlo, že by něco chtěli kupovat. Přesto, pokud by o příležitosti prodeje byli bývali věděli, třeba by i zájem o koupi měli. A to se nebavíme o prodeji specifických či cenově dražších nemovitostech, které jsou bez propracované marketingové strategie téměř neprodejné.

Avšak témata - jak s již zveřejněnou inzercí dále pracovat, čím si efektivně pomoci k vyššímu zájmu o koupi, či možnosti další individuální propagace nemovitosti, by vydaly na další obsáhlý samostatný článek. Proto jim dám rád prostor v dalších ze svých článků. Jste-li však aktuálně v podobné situaci či potřebujete pomoct s prodejem své nemovitosti, ozvěte se mi, rád se s vámi potkám a zamyslíme se nad možnostmi, jak z toho ven. 

 

 

 

Ing. Jaroslav Šilhavík
Autor: Ing. Jaroslav Šilhavík

Jmenuji se Jaroslav Šilhavík a od roku 2005 se věnuji problematice prodeje nemovitostí. Práce v realitách mě skutečně baví a snažím se ji odvádět na špičkové úrovni. Rád vám pomohu a poradím s jakýmkoliv realitním problémem.

Používám profesionální techniku pro fotografování nemovitostí, spolupracuji s renomovanými bytovými architekty, točím videoprohlídky, vlastním techniku pro 3-D skenování interiérů, vytvářím Home Staging, pracuji na sociálních sítích, tvořím individuální reklamní kampaně...

Zajímám se o nejnovější marketingové trendy pro prodej nemovitostí. Abych měl pro své klienty ještě více možností, spojil jsem síly s realitní kanceláří eDO Reality. A protože mám rád výzvy, s pokorou jsem přijal pozici obchodního ředitele, díky které mohu své zkušenosti předávat svým profesně mladším kolegům a podílet se na vývoji celé realitní kanceláře. 

Vše s jasným cílem:

Prodat vaši nemovitost za co nejvyšší cenu, rychle a bezpečně, zkrátka k vaší plné spokojenosti. 

Rád se o tom všem podělím i s vámi.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení